ARKAS’ın İlk Bilgisayarı: IBM System/23 Datamaster

En son yazımı yaklaşık bir ay önce, Şubat 2022’de yazmışım. Aslında bu kadar aralıklarla yazmayı hedeflememiştim. Bir, bilemedin iki haftada bir yazı yazarım diye düşünmüştüm ama hayat işte… ABD içinde eyaletler arası seyahatler, derken oğlumun İzmir’de basketbol maçı esnasında burnunun iki yerden kırılması sebebiyle hızlı bir Türkiye seyahati ve gelir gelmez birkaç gün içinde Covid + çıkmam yüzünden, yazı bugüne kaldı. Çok şükür oğlum hızlı iyileşti, ben de korona virüsü 2-3 gün yatarak grip gibi atlattım ve tekrar bilgisayarımın, işlerimin başına geçtim. Biriken işleri biraz yoluna koyduktan sonra da bu yazıyı yazmaya başladım.

Vural Bey ile görüştükten sonra sağ olsun, bana birkaç fotoğraf ve özet bir yazı gönderdi. Kendisine tekrar teşekkür ediyorum ve sözü kendisine bırakıyorum:

ARKAS’ın ilk BT çalışanı Vural Özkul, şirketteki ilk bilgisayar ve yazıcıyı kullanırken…

ARKAS’IN BİLGİSAYAR İLE TANIŞMASI VE YILLAR İÇİNDE BİLGİ TEKNOLOJİSİNİN KULLANIMI

ARKAS, 1983 yılının sonu, 1984 yılının başlarında, Lucien Bey’in yurtdışı seyahatleri esnasında bu yeni cihazı görmesi ve “bu teknolojiyi bizim de kullanmamız lazım” demesi ile dünyanın ilk kişisel bilgisayarlarından olan IBM System/23 ile tanışmış. Satın alınan bu ilk bilgisayar bir süre Bayan Cinzia’nın masasında durmuş ve kullanılmaya çalışılmış ancak bu teknoloji ile daha fazla şeyler yapılmak istendiği için bunu yapabilecek, ‘işi bu olacak’ birisi aranmaya başlanmış. Ben o esnada İzmir Akbank bilgi işlem biriminde çalışıyordum. ARKAS’ın amaçlarını ve bilgisayarda neler yapmak istediklerini öğrenmek üzere Geza Bey ile tanıştım ve Nisan 1984 te işe başladım.

IBM System/23

Öncelikle IBM System/23 bilgisayarın donanımı ve kullanımı ile ilgili bilgi vermek isterim. Hard disk yok, bunun yerine büyük (5 çeyrek inç) disketler kullanılıyor. Monitör, kasa, klavye ve yazıcıdan oluşan kompakt bir sistem. Bilgisayarın çok sınırlı hafızası (RAM) var ve işlem yaparken bilgiyi disketlerden alıp işliyor. İki adet disket girişi (driver) var, bir girişe program, diğer girişe boş (veri) disket konuluyor. Bilgisayar program disketinden aldığı komut ve tarafınızdan oluşturulan veriyi boş disket üzerine yazıyor. Bu arada çalışırken elektik kesilirse, işlem yapmış olduğunuz süre içerisinde bilgiyi saklamadıysanız, yaptığınız işlemin tamamı yok oluyor.

IBM System/23 Datamaster
5¼-inch floppy disket

Bilgisayar çalışırken bilgi okuma ve yazma esnasında disket titreşiminden dolayı çok ses yapıyor. Yazıcıya bir bilgi gönderdiğinizde yaklaşık bir sayfalık bilgiyi 3 veya 4 dakikada yazıyor. Yapmış olduğunuz bir işlemin hesaplamasını veya dökümünü istediğinizde örneğin; bir aylık muhasebe dökümü için işin yoğunluğuna göre en az 20 – 25 dakika beklemek zorunda kalınıyor.

Disketler çok iyi korunmalı ve saklanmalı, aksi takdirde sıcaktan, çizilmesinden ve mıknatıstan dolayı etkileniyor, bilgi kaybı veya tüm disket kullanılamaz olabiliyor. Verilerin güvenliği için disketlerin yedeklerini, işin önemine göre birkaç diskette saklamalısınız ve disketleri değişik ortamlarda ve yerlerde muhafaza etmeniz gerekiyor. Yangın, ısı ve diğer olasılıklardan korumak için birçok disket oluşmak zorunda kalıyorsunuz ve her disketin üzerini etiketleyerek arşiv oluşturmanız, düzenli olmanız ve bilgiyi iyi saklamanız gerekiyor.

5¼-inch floppy disketler

ARKAS malumunuz uluslararası lojistik firması. Firmanın müşterilerine her ay göndermiş olduğu gemi sefer saatlerini bildiren broşürler (sirküler) göndermekte olduğunu gördüm. O zamanlar bu broşürler, üzerine müşterilerinin isim ve adreslerini tek tek daktiloda yazılıp, posta ile göndermekteydi. Bilgisayarda ilk yaptığım işlerden biri, bir müşteri listesi oluşturmak ve sürekli form etiketlerine tüm müşterilerin isim ve adreslerini yazdırarak, posta zarflarının üzerine bu bilgilerin kolayca yapıştırılmasını sağlamıştım.

Yine bir diğer konu olan Muhasebe ve Bordro programlarının, dışarıdan da yazılımcıların desteği ile hazırlanıp uygulamaya alınmasını sağladım. Bordro programı önemliydi çünkü o yıllarda personel maaş bilgileri zarf şeklindeki sürekli formlara yazdırılıp ödeme günü muhasebe müdürü ile birlikte zarf şeklindeki bordro zarflarına konulur ve personele imzalatılarak elden teslim edilirdi.

Bu ilk uygulamalardan sonra şirket yöneticileri ve çalışanları yavaş yavaş bilgisayarın faydalarını görmeye başladılar ancak yolun daha çok başındaydık.

Not: Her sayfanın en altında bulunan kategori ve etiketler ile ilgili diğer içeriklere kolayca geçiş yapabilirsiniz.

Comments are closed.

Create a website or blog at WordPress.com

Up ↑

Design a site like this with WordPress.com
Get started